Offerte aanvragen

Alles wat je moet weten over de installatietermijn van zonnepanelen

Op deze pagina vind je de laatste updates en veelgestelde vragen over de installatietermijn van zonnepanelen.

Laatste update: 15 februari 2023

Bekijk meestgestelde vragen

Meestgestelde vragen

Waarvoor dient deze pagina?

Zoals we je per e-mail en tijdens de aankoop van je zonnepanelen hebben laten weten, zijn er momenteel veel onzekerheden over de installatietijden van je zonnepanelen.

De bevoorradings- en logistieke problemen die we in 2022 hebben ondervonden, mede als gevolg van het groeiende succes van zonnepanelen, hebben geleid tot een overbelast installatieplan. Ondanks de omstandigheden is het onze hoogste prioriteit om je een kwalitatieve service en een snelle installatie te bieden. Daarom hebben we de verkoop van zonnepanelen sinds november vorig jaar tijdelijk stopgezet om ons volledig te kunnen concentreren op lopende en toekomstige installaties. Onze teams werken momenteel hard om de zonnepanelen van klanten te installeren die zijn getroffen door bevoorradingsproblemen in 2022.

Als gevolg daarvan is onze klantenservice zeer druk bezet. Om ervoor te zorgen dat de huidige situatie duidelijk aan je wordt uitgelegd en om je snel een antwoord te kunnen geven over de planning van de installaties, hebben we deze pagina voor je gemaakt. Hierop staat alle belangrijke informatie en de laatste ontwikkelingen rond de situatie. We updaten de pagina regelmatig. Bovendien zullen we je persoonlijk contacteren zodra we concrete informatie hebben over jouw installatie.

Hoe kan je Sungevity contacteren ?

Als je na het lezen van deze pagina nog vragen hebt, stuur ons dan een e-mail naar cc@sungevity.be met je vraag en beschikbaarheid tijdens de kantooruren, zodat we je kunnen terugbellen. Het telefoonnummer dat je zal contacteren is 03/808 64 80. Houd er rekening mee dat onze klantenservice momenteel erg druk is en dat zelf bellen helaas de zaken niet zal versnellen.

Zolang we je niet zelf contacteren, betekent dit dat we geen nieuwe informatie hebben over de datum van jouw installatie.

Hoelang moet je wachten voordat je zonnepanelen geïnstalleerd zijn?

De bevoorradings- en logistieke problemen die we in 2022 hebben ondervonden, mede door de sterk toegenomen vraag naar zonnepanelen, hebben geleid tot een overbelast installatieschema.
De installatietijd van jouw zonnepanelen hangt sterk af van de planning van de installateurs die actief zijn in jouw regio. Zodra de planning vrijkomt, zullen we persoonlijk contact met je opnemen om een installatiedatum af te spreken.

Houd deze pagina in de gaten voor de laatste update over deze situatie.

 

Wanneer zal het technische huisbezoek plaatsvinden?

We hebben geen precies zicht op de planning van de partners die de technische huisbezoeken uitvoeren. Gezien de situatie is hun planning ook overbelast. Je wordt persoonlijk gecontacteerd wanneer het mogelijk is om een afspraak te maken voor het technische huisbezoek.

Kan ik nog steeds genieten van de subsidies voor zonnepanelen als de installatie dit jaar (2023) plaatsvindt? (Enkel in Vlaanderen)

In Vlaanderen heb je nog steeds recht op subsidies voor zonnepanelen tot en met 2024. Het bedrag van de subsidies neemt af in 2023 in vergelijking met de subsidies toegekend in 2022.

Maak je echter geen zorgen: gezien de huidige marktsituatie zal de terugverdientijd van jouw installatie nog steeds zeer gunstig zijn, zelfs met een lagere subsidie. Houd er rekening mee dat Sungevity niet verantwoordelijk kan worden gesteld voor eventuele veranderingen met betrekking tot deze subsidie, zoals vermeld in onze algemene voorwaarden.

Je vindt meer informatie over de subsidies op de website van de Vlaamse Overheid.

 

Sungevity kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor eventuele wijzigingen in subsidies, zoals vermeld in onze algemene voorwaarden.

Ik heb in 2022 besteld, waarom heb ik geen recht op subsidies voor het jaar 2022?

Het toekennen en bedrag van de subsidie hangt af van het jaar van certificering van jouw installatie. Concreet, als je in 2022 bestelde zonnepanelen hebt en de installatie vindt plaats in 2023, dan krijg je de subsidies toegekend voor het jaar 2023 en niet meer die van het jaar 2022.

Voor meer informatie over subsidies nodigen we je uit om de website van de Vlaamse Overheid te bezoeken.

Hoe gaan we om met de huidige situatie bij Sungevity?

De leverings- en logistieke problemen die we in 2022 hebben ondervonden, hebben gevolgen voor de installatieplanning die we vandaag kennen. Je een kwalitatieve service en een installatie in de kortst mogelijke tijd bieden, ondanks de omstandigheden, ligt ons nauw aan het hart. Om deze reden hebben we sinds november 2022 tijdelijk de verkoop van zonnepanelen stopgezet om ons volledig te concentreren op lopende en geplande installaties. We zullen de verkoop niet hervatten totdat we een groot deel van de lopende bestellingen hebben geïnstalleerd.

In sommige gevallen hebben we voorgesteld om onderdelen van het zonnepanelensysteem te vervangen door nieuwere producten die beschikbaar zijn bij andere leveranciers. Helaas konden we niet op deze manier te werk gaan bij al onze klanten (omwille van de haalbaarheid van het project). Zodra het materiaal in ons bezit is en het rapport van het technische bezoek positief is, zetten we alles in het werk om je installatie zo snel mogelijk te verzekeren. Helaas is de installatietijd sterk afhankelijk van de planning van technische bezoeken en actieve installateurs in jouw regio. We zijn momenteel op zoek naar nieuwe oplossingen om onze installatiecapaciteit te vergroten en je beter van dienst te zijn.

Waarom ontvang ik geen precieze update over mijn situatie?

Op dit moment zijn we bezig met het installeren van klanten die vorig jaar sterk vertraagd waren door de problemen met de productbevoorrading. We kunnen je op dit moment helaas geen nauwkeurigere informatie geven. Als we je nog niet hebben gecontacteerd over je installatie, betekent dit dat de planning voor installatie in jouw regio momenteel vol zit. We zullen je persoonlijk contacteren zodra we jouw installatie kunnen plannen.

We begrijpen dat dit ongemakkelijk voor je is en het spijt ons oprecht.

 

Hoe kan ik op de hoogte blijven van de ontwikkeling van mijn situatie?

Houd deze pagina goed in de gaten, die we regelmatig updaten. Daar vind je de laatste ontwikkelingen over de algemene situatie. We zullen persoonlijk contact met je opnemen (per e-mail en/of telefoon) zodra we concrete informatie hebben over jouw specifieke installatie.

In de tussentijd, wat kan ik doen om mijn energierekening te verlagen?

Ontdek op deze pagina al onze tips om je energieverbruik te verminderen door middel van eenvoudige dagelijkse handelingen.

Kan ik mijn bestelling annuleren en mijn aanbetaling terugkrijgen?

Je kunt je bestelling annuleren. In dat geval krijg je je aanbetaling 2 weken na bevestiging van de annulering terug op de rekening waarmee deze is betaald. Voor elke annulering kun je ons een e-mail sturen naar cc@sungevity.be.

Andere installateurs kunnen zonnepanelen plaatsen binnen redelijke termijnen, hoe is dat mogelijk?

Inderdaad, sommige bedrijven zijn momenteel in staat om installaties binnen kortere termijnen te verzekeren. Gezien het groeiende succes van zonnepanelen en de stijging van de vraag naar deze, zijn onze installatieplanningen overbelast en doen we er alles aan om onze installatiecapaciteit te vergroten. Desondanks stellen we ons tot doel om de kwaliteits- en veiligheidsnormen op de lopende werven te handhaven. We zorgen er dus voor om samen te werken met installatiepartners die onze normen respecteren.

Als Sungevity klant is de prijs van je installatie vergrendeld/ beschermd vanaf de ondertekening van de bestelbon tot de installatie. Mocht je bij een andere installateur een prijsofferte aanvragen, is de kans zeer groot dat je wegens de inflatie en veranderingen op de markt een hogere prijs betaalt op de gebruikte materialen en installatie.

Als je een lening had aangevraagd bij onze partner Beobank om je zonnepanelen te financieren, wordt de rentevoet die bij de aankoop werd overeengekomen niet verhoogd, ondanks de inflatie.

Kan ik een wijziging aanvragen van het oorspronkelijke project om de zaken te versnellen?

Als een wijziging van uw project het proces kan versnellen, zullen we contact met je opnemen om je hierover te informeren. Bedankt om hier zelf niet over contact met ons op te nemen. Mocht je echter toch een aanpassing aan het legplan willen maken, laat het ons dan tijdig weten.

Zal mijn installatie sneller plaatsvinden als ik de thuisbatterij uit de offerte verwijder?

Dit zal niets veranderen. We nemen contact met je op wanneer het installatieschema in jouw regio beschikbaar is en we jouw installatie kunnen plannen.

Kan je de panelen al installeren en de rest van het systeem later installeren?

Sungevity voert pas een installatie uit wanneer alle componenten beschikbaar zijn. Bovendien is het niet mogelijk om de installatie te gebruiken of een subsidie aan te vragen zolang de installatie niet compleet is.